Slapeloosheid/teveel slapen

Een goede nachtrust is onmisbaar

Slaapproblemen nemen steeds meer toe. Ook het gebruik van slaapmedicatie stijgt jaar na jaar. Eén op vier volwassenen lijdt aan slapeloosheid. Slecht slapen kan je lichamelijke gezondheid én je welzijn sterk beïnvloeden. Overdag voel je je moe en suf. Je merkt bij jezelf dat je prikkelbaar bent en minder levensvreugde ervaart. Ook je weerstand vermindert door slecht slapen.

Daarnaast verlies je het vertrouwen om een goede nachtrust te hebben. Je maakt je steeds meer zorgen over het feit dat je niet kan in- of doorslapen. Hierdoor geraak je in een vicieuze cirkel omdat je verstoord slaappatroon een eigen leven gaat leiden.

Slaapcoaching is een totale aanpak van je slaapproblemen. Er zijn slaapstoornissen op 3 niveaus:

  1. Het mentale

Slapeloosheid heeft een grote gedragsmatige component. De slaapcoach helpt mensen door middel van bewustwording en gedragsverandering. De problematiek wordt holistisch bekeken. Naast de slaapproblematiek wordt ook het dagelijks leven nader bekeken met de klachten die zich daar voordoen. Op mogelijke spanningsklachten, angst of bezorgdheid wordt dieper ingegaan.

  1. Het lichamelijke

Er wordt dieper ingegaan op de biologische aspecten van slaap. Op deze manier verwerf je inzicht in welke mate  je zelf kan bijdragen tot een verbeterede slaapkwaliteit.  Ook wordt je voeding nader bekeken, net als je lichaamsbeweging.

  1. Levensstijl

Naast het mentale en het lichamelijke is het ook zeer belangrijk om in te zoomen op je levensstijl. Welke gevolgen heeft het voor je lichaam als het langdurig wordt blootgesteld aan stress? Ook het bioritme bekijken,  is van levensbelang om je slaapritme terug op de rails te krijgen.

Hoe we overdag met alles omgaan, bepaalt de kwaliteit van onze nachtrust. Vanuit deze stelling werken we in de coaching met de principes van Mindfulness, wat staat voor ‘met volle aandacht door het leven gaan’.

Deze methode heeft reeds zijn efficiëntie bewezen in het adequaat omgaan met stress, negatieve gedachten en gevoelens.

Het doel is groeien naar het herwinnen van innerlijke rust en vertrouwen,  wat een onmisbare voorwaarde is voor een goede nachtrust.