Stressmanagement

Mijn naam is Ellen Smets. Na 7 jaar als coördinator maatschappelijke veiligheid in het onderwijs te hebben gewerkt, heb ik besloten om ongeveer de helft van mijn tijd te spenderen waar mijn hart echt blij van wordt namelijk mijn eigen privé-praktijk ‘True Balance’. Daarnaast ben ik ook in de groepspraktijk  voor integratieve gezondheid Coranima gestapt waar er verschillende disciplines bij elkaar zitten. Ikzelf geef er Yogales.  Reeds tijdens mijn studententijd aan de VUB waar ik criminologie studeerde, startte ik mijn 5-jarige opleiding als Yogadocent erkend door de Yogafederatie der Nederlandstaligen. Daarnaast heb ik me verdiept in de ademhalings-en ontspanningsoefeningen van de Methode van Dixhoorn. Jaarlijks volg ik verschillende bijscholingen en heb me o.a. gespecialiseerd in slaapklachten. Ik geef verschillende keren per week Raja Yoga.  Deze yogavorm is eerder meditatief. De focus ligt op de ademhaling en hartslag om zo terug in contact te komen met ons lichaam. Door de stressvolle situaties doorheen de dag zijn we ons niet bewust van hoe gespannen we rondlopen met alle gevolgen van dien. Gespannen schouders, hoofdpijn, migraine, stijve nek, tinnitus en bij langdurige stress burn-out als gevolg.
De ervaring leerde me dat bedrijven meer en meer willen investeren in psychosociale aspecten op het werk. Ze  zijn bezorgd om het welzijn van hun werknemers omdat hun werknemers minder vlug uitvallen indien ze zich goed voelen in hun job. Daarnaast zullen ze hun job beter uitoefenen als ze zich goed voelen.
Op het internet zijn er veel actoren die stressmanagement in hun pakket hebben zitten. Het valt me dan steeds op dat er veel aandacht wordt besteed aan het verwerven van inzicht. Inzichtverwerving zorgt ervoor dat je stress beter kan signaleren en beseft wat het met je doet.
Zelden kom ik een workshop tegen waarin veel aandacht wordt gespendeerd aan het praktische, namelijk het lichaam observeren en voelen wat er echt leeft op dat moment. Daarom heb ik een workshop ontwikkeld waar theorie én praktijk gebundeld zijn. De grootste focus ligt op de praktijk.
Ik geef je graag een voorbeeld van wat in een dagworkshop aan bod komt. Het is ook mogelijk om een halve dag te laten doorgaan. Uiteraard is dit dan veel beperkter.

 

  • Rustig aankomen via korte ontspanningsoefening
  • Kennismakingsronde
  • Vragenlijst algemene toestandslijst+ Nijmeegse vragenlijst
  • Ontspanningsoefeningen volgens de Yogafilosofie en methode van Dixhoorn
  • Achtergrondtheorie stress
  • Middagpauze
  • Vervolg ontspanningsoefeningen
  • Vervolg achtergrondtheorie stress
  • Invloed van stress op onze slaap
  • Ontspanningsoefening: visualisatie-oefening
  • Evaluatie van de dag
Uiteraard kan dit naargelang de klant ook aangepast worden naar zijn noden.
Zoals je kan zien worden er het merendeel van de workshop ontspanningstechnieken aangereikt van  Yoga en ook de ontspannings-en ademhalingsoefeningen van de Methode van Dixhoorn  worden nader bekeken. Ontspanningstechnieken zijn een geweldige manier om te leren omgaan met stress. Ontspanningstechnieken helpen de symptomen van stress  verminderen en  dragen bij om een gelukkiger mens  te zijn wat dan ook weer zijn positieve invloed heeft op je werksituatie. Dit zijn zeer eenvoudige technieken die je overal kan toepassen. Het beste is om na een maand nog een follow-up te doen van ongeveer 3 uur. Spreekt deze workshop je aan om in jouw bedrijf te doen? Contacteer me dan even via ellen@true-balance.be